Sales Stratégia

Változik a húsok jelölése az EU-ban. Mennyire segít ez a hazai gazdáknak?

Változik a húsok jelölése az EU-ban. Mennyire segít ez a hazai gazdáknak?

On június 23, 2015, Posted by , In Hírek, With No Comments

2015 áprilisától életbe lépett az Európai Unión belül az a szabályozás, amely kötelezővé teszi az előre csomagolt húsok esetében a származási hely megjelölésének kibővítését. Az új szabály alapján meg kell jelölni az állat vágásának és tartásának a helyét is.

Önmagában ez a szabályozás az élelmiszerbiztonság hatékonyságát, az EU-n belüli termelés védelmét és erősítését szolgálná, aminek részben meg is felel.

Sajnos a szabályozás csak azt követeli meg, hogy a fogyasztók tudják, az adott hús az EU-n belüli vagy azon kívüli területekről származik. Elég, ha szerepel a címkén, hogy „Az állattartás és vágás helye: Európai Unió”.

Hogy ez mennyire segít a hazai állattartás és feldolgozás nemzetközi népszerűsítésének? Sajnos nem sokat. A szabályalkotók szerint a fogyasztót nem érdekli, hogy hol született és nevelkedett az az állat, amelynek húsát éppen megvásárolja, illetve „aránytalanul nagy költséget jelentene” a származási ország megjelölése.

Az EU érveivel ellentétes viszont a tudatos vásárlói szokások terjedése. Az elmúlt évekig elég volt, ha egy termék gyártója ismert, ha a csomagolás kiváló volt, a címkét már nem nagyon vizsgálták. Ma már nagyon sokan árgus szemekkel nézik, hogy milyen tartósítót, milyen E betűs adalékot használnak a gyártók vagy éppen honnan származik az alapanyag. Bár itt is jellemző még a „származási hely: EU” megjelölés, egyre több gyártó adja meg pontosan, ország szintjén a származás helyét, ezzel is a termék minőségét, kiválóságát erősítve.

Sajnos kevesen tudják, hogy hazánkban fokozatosan növekszik az exportra nevelt állatok tartása, amelynek minősége megfelel a külföldi megrendelő igényeinek. Ez nagyon jó folyamat, viszont az már aggályos, hogy amikor a fogyasztó más országban megveszi ezt a húst, nincs tisztában azzal, hogy ez valójában egy magyar termelő által nevelt állat volt. Csak azt látja, hogy az adott ország gyártójának a címere van rajta, így a minőséget is azzal a logoval azonosítja. Mennyivel értékesebb lenne, ha az szerepelne a címkén “Az állattartás helye: Magyarország”. Ezután a fogyasztó ehhez a megjelöléshez köthetné a vásárlását.

Az a furcsa és groteszk helyzet is előfordul, hogy a hús visszatér Magyarországra, ahol már drágábban kerül a boltok polcaira és a fogyasztó nincs tisztában azzal, hogy valójában hazait vásárol idegen jelzés alatt.

Talán a következő években tovább változik a szabályozás és eljuthat arra a szintre, hogy a fogyasztók is tisztában legyenek az általunk vásárolt termék valós származási helyével. Így kiderülhet az is, hogy az okkal, ok nélkül szapult hazai élelmiszeripari termelés képes minőségben felvenni a versenyt a fejlettebbnek ítélt nyugati országok termelésével. (doc)

Comments are closed.